Piemonte

Piemonte

woensdag 26 augustus 2015

Financien

Het blijkt best lastig te zijn om steeds weer nieuwe inspiratie op te doen voor ons project terwijl we druk zijn met werk en gezin. Posten over dagelijkse zaken die me interesseren zoals koken gaat me een stuk makkelijker af, hoewel ik merk dat ook daar soms de tijd gewoon voor ontbreekt. Gelukkig hebben we genoeg tijd!


De todo list die ik eerder maakte is prettig om op terug te vallen, en ik moet zeggen dat we best aardig op weg zijn. Een van de vervelendste en confronterendste klussen heb ik achter de rug. Om meer te kunnen sparen moet je of meer inkomen krijgen (zit er niet in komende tijd), of je moet besparen. Voor dat laatste heb je inzicht nodig in je uitgavepatroon. Nu is het natuurlijk wenselijk dat je dat inzicht altijd hebt, maar daar ben ik helaas mijn hele leven al vrij slordig in geweest.

Niet in de zin dat ik enorme schulden maakte, integendeel. We zetten maandelijks altijd best een aanzienlijke hoeveelheid geld op een spaarrekening. Gekke grote aankopen doe ik ook zelden, maar bij ons zit het probleem in te vaak en te veel kleinere uitgaven die maandelijks oplopen tot gigantische hoeveelheden, zonder dat ik dat echt goed doorhad... Als je dat allemaal op een rijtje zet is dat best confronterend!

We hebben een aparte huishoudrekening voor de wekelijkse boodschappen en dergelijke, maar regelmatig pinden we voor de boodschappen nog even wat bij van eigen rekening. Ook aan kleding voor de kinderen, cadeaus en spullen voor het huis gaf ik ongemerkt veel geld uit.

Om te besparen heb ik nu streefdoelen gezet op de wekelijkse boodschappen en op de maandelijkse uitgaven aan de extra's. Ondanks een naar mijn idee vrij ruim wekelijks boodschappen budget, haal ik dat meestal maar net. Ik let meer op wat ik koop, plan maaltijden vooruit, maar we hebben geloof ik toch een wat dure smaak. Vooraf had ik gehoopt om wekelijks ruim onder begroting uit te komen, zodat we daar cadeautjes en oppas van kunnen betalen.

Aangezien dat niet lukt, stijg ik met die kosten boven mijn maandelijks, misschien voor onze levensstijl ook wat krap gekozen budget van 200,- euro voor extra's en kleding uit. Maar door het bij te houden en bij alles goed na te denken of we iets echt nodig hebben hoop ik maandelijks wel weer wat meer over te houden om extra te sparen voor ons casa nocciola.

Het liefst zou ik zo snel mogelijk aan de praktische fase beginnen, de fase waar we dit geld voor willen besparen. Maar dat moet niet ten koste van alles gaan. Een beetje zuiniger aan kan best, maar intussen genieten van hetgeen het leven hier ons te bieden heeft is ook heel wat waard! Je leeft tenslotte maar 1 keer...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten